A Bölcsész Vállalkozik



Ebben a blogban nyomon követheted, hogy milyen is az, amikor egy bölcsész 0 tapasztalattal vállalkozni kezd. A tartalomjegyzékhez és a cikkek rövid ismertetőjéhez kattints a fenti linkre!

Friss topikok

Linkblog

Egy taktikai marketinghúzás, avagy "Nagy az Isten állatkertje"

2008.05.25. 20:57 :: laciabolcsesz

Mivel én -- e bejegyzés megírásának pillanatában -- éppen a szavazás 3. helyén állok, megszólítva érzem magam Attila "több komolyságot" kiáltványa által. Azt hiszem Attila  eklatáns példáját adta annak, amit a Marketingstratégia - 1. rész bejegyzésemben írtam: a marketing üzenetünk nem szólhat mindenkinek. Lesz olyan ember, aki más háttérrel, más ideológiai motivációkkal és más világnézettel tekint a munkánkra. Lesz, aki szeretni fog, és lesz aki utálni fogja a képünket. Lesz aki a humort (természetesen a neki nem tetsző humort) összekeveri az idiotizmussal, a komolyságot pedig a merevséggel. A komolyságot magát továbbá könnyen össze lehet keverni a komolyság általunk ideálisnak tartott külsőségeivel. De míg az előbbi azt jelenti, hogy elszánt vagyok egy cél érdekében, az utóbbi csak ennek a megjelenési formája. Egy mém, vagyis egy társadalmi "gén", egy tanult, öröklött viselkedési forma. Sokan sokféleképpen gondolkodunk a komolyságról, és sokféleképpen képzeljük el, hogy milyen is egy "komoly ember". Vannak emberek, akiknek az értékrendje szerint komolytalanok a videóim, míg mások számára az ilyesfajta kifejezési forma egyáltalán nem zárja ki a komolyságot, mert a komolyságot a mögöttes szándékban látják. A szavazáskor éppen ezért nem szavaz mindenki egy emberre.

Abban nyilván mindenki egyet ért, hogy aki itt van, videót küldött be a programba, és utána figyeli továbbra is a történéseket, valamint valódi erőfeszítéseket tesz a győzelme érdekében, az igenis komolyan gondolja. Sőt, nyilván abban is egyet értünk, hogy itt senki sem fingó és böfögő versenyre készül, és vélhetőleg a villában sem erről fog szólni a műsor. A legtöbben, akik rám szavaztak tudják: nem azért vagyok jó választás, mert mekkorákat lehet majd nevetni a bohóckodásaimon, hanem azért, mert nagyon is tanulságos lehet, hogy egy bölcsészgondolkodású ember milyen ötletekkel áll elő, ha egy tőle félig idegen dologban, egy vállalkozásban kell megoldásokat keresnie. És ha bejutok, ebben nem is fognak csalódni azok, akik rám szavaztak. Pedig biztos lesz olyan, hogy vért fogok izzadni egy ötletért (valószínűleg elég sokszor). Sőt, messzebb megyek: amikor éppen nem előadást hallgatunk, gondolom ebből semmi sem fog látszani, mert meredünk majd a gép előtt, és kattintgatunk, meg sorozzuk a billentyűzetet.

A mi szempontunkból kifejezetten érdekes azonban Attila videójának retorikája. Tekintsük úgy a videót, mint egy taktikai marketingfogást (már csak azért is, mert valóban az is), hogy tanulhassunk belőle. Attilának, mivel hisz a kemény munka kizárólagosságában, és csak bizonyos dolgokat ismer el kemény munkaként, vélhetően nem tetszik, hogy mások "pusztán" jópofizással is "érdemtelenül nyertek maguknak szavazatokat, ezért úgy döntött: diszkreditálja a humort és a jópofizást, idiotizmusnak tüntetve fel azt. Ezzel mintegy elősegíti, hogy mások is lássák az ő igazságát. Eközben pedig a jól ismert és többnyire kiválóan működő FUD (fear, uncertainty, doubt -- azaz félelem, bizonytalanság, kétely) technikát veti be, amikor felveti annak a lehetőségét, hogy néhány ember (nyilván valaki az érdemtelen "kreatív" elsők közül) akár az egész projektet is tönkre teheti, ha bekerül.

A "nagy az isten állatkertje" megfogalmazást pedig felfoghatjuk úgy is, hogy ezzel -- bár eltávolíthat magától néhány szavazót -- erősíti azokat, akik hajlanak vele egyetérteni, csak nem mertek ennek hangot adni a fórumon. Márpedig ehhez kemény hangot kell megütnie, hogy "áttörje" a "méltatlan méltatások" falát. Ráadásul mindezt úgy vezette be, hogy mindenki tudja: itt valami nagyon kemény dolog fog elhangzani, amikor azt mondta: most elvágom magam alatt a fát.

Természetesen Attila szándékai szinte bizonyosan nem ezek voltak, és ez az okfejtés -- a félreértések elkerülése végett -- nem is az ő szándékairól szól, hanem a videója retorikájának taktikai működésmódjáról. Ez pusztán annyit tesz, hogy a felhívás meggyőzőereje a fent taglalt technikákon alapszik. Attila szándékai felől amúgy nincsenek kétségeim:
  1. Ő akar elsőként bekerülni a villába (mint mi mindannyian)
  2. A legtöbb értéket akarja előállítani mind maga, mind a néző számára, és hisz abban, hogy erre ő a legalkalmasabb jelölt (mint mi mindannyian).
Végső soron azt hiszem ebben egyikőnk sem találhat kivetnivalót. Viszont ugyanezt elvitatni valakitől, csak mert nem a nekünk tetsző módon próbálja azt megvalósítani szerintem nem igazán etikus. További jó versenyzést (a fairplay és egymás kölcsönös elismerésének jegyében):

Laci, a Vállalkozó Bölcsész

4 komment

Címkék: marketing taktika retorika komolyság fud

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozobolcsesz.blog.hu/api/trackback/id/tr85487184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Attila · http://pchogyan.hu 2008.05.25. 22:53:17

Kedves Vállalkozó Bölcsész!

A beszélőkédnek már biztos, hogy van egy irigylője.
Nagyon ráhúzható az akciómra mindaz, amit leírtál ebben a néhány magasröptű - mélyreható gondolatban.
DE nem ismerjük egymást (még) eléggé, így azt kell mondjam, nincs igazad.
Megbántani biztos, hogy nem tudtalak - Csabával szintén ez a helyzet. Viszont a szöget kiugrasztottam - vagy éppen nem a zsákból.

Végiggondoltam a villa-ügyet, mert néhányan a kozelemben bogarat ültetek a fülembe (nem rossz akaróim) - "ha valóságshow, akkor mindenki a VV-re asszociál, és nem lehet ez másképpen ebben az esetben sem".

Én ilyen helyre, ilyen társaságba nem akartam bekerülni, nem az a célom. Na, a célomat mondjuk eltaláltad (persze könnyű volt, mert megegyezik a tiéddel). Mivel kisebb veszteség nem-bekerülni egy olyan helyre, ahova szeretnék, mint bekerülni egy olyan helyre ahova nem szeretnék, tényleg vágtam magam alatt a fát, és tényleg ez volt a cél - a másik célom érdekében.
Ha ezt másképp reagáljátok le, akkor már ki is szálltam a buliból, de csalódnom kellett, persze kellemesen.

A teszt csak úgy sikerülhetett, ha hitelesen "éles" megjegyzéseket teszek, ami azért mégsem nevezhető trágárnak.

Elnézést kérek hát tőled is, Csabától is. Még nem szavaztam - vasárnap 11:55-ig nem is fogok, de ti ketten vagytok esélyesek (nem engesztelésképp, csak az ötletek tetszenek :) ).

Remélem fogunk személyesen is találkozni, sok sikert a következő hétre!

ui.: és a sok hülyeség helyett te is dolgozhatnál végre! :)

Horváth Gábor · http://www.teljesforras.hu 2008.05.26. 12:50:06

Kedves Bölcsész Vállalkozó!

Szerintem korrektül és higgadtan kezeled a szituációt: nem akarod a szőnyeg alá söpörni, sőt nyíltan reagálsz rá és marketing kampányod erősítésére használod. Így kell ezt csinálni.

Egy információ, ami lehet, hogy elkerülte a figyelmed: Attila a bemutatkozó videójában mintha azt mondta volna, hogy 1 (azaz egy) hetet fog a villában tölteni, utána kiköltözik mert dolgoznia kell (amivel önmagában természetesen nincs semmi baj).

Viszont mennyit fognak tudni tanulni 1 hét alatt a nézők? Nem az lenne-e számukra a nagyobb tanulság, ha az elejétől a végéig tudják nyomon követni egy vállalkozás kiépítését? Attilával ez nem lesz lehetséges, hiszen a kezdés után 1 héttel hazamegy.

A humor és a kreativitás amúgy a vállalkozás szerves része lehet. Csak egy példa: amikor akciót tervezel az lehet a szokásos (-20% típusú) és lehet valami figyelemfelkeltő, ami mellett nem lehet elmenni és aminek hatására nem lehet nem vásárolni. Ehhez pedig kreativitás és újjító gondolkodás szükséges.

További jó munkát!

u.i.: Igazad volt, az angol nyelv alapos ismerete valóban olyan kapukat nyit meg az ember előtt amivel évekkel előzheti meg a magyar piacot.

macskatv · http://www.macska.tv 2008.05.27. 11:29:18

Szerintem nagyon gáz, ha úgy próbálunk előre törni, meg szavazatokat szerezni, hogy leszóljuk az ellenfelet. A magyarokra amúgy is jellemző, hogy nem a másikkal egy szintre akarnak felérni, hanem ellenkezőleg: ha valaki kiemelkedik, azt inkább lehúzzuk magunk mellé vagy alá, minthogy kicsit jobban igyekezzünk. javaslok elolvasásra egy Fülöp Márta interjút, aki a versengést kutatja többek között, és a magyar és külföldi versengésmintákat hasonlítja össze - Attila, remélem hasznodra válik! www.tusarok.org/rovatok/cikk.php?id=1334

milszul (törölt) 2008.05.27. 15:08:06

Kedves Calcifer!

Azt a bizonyos videót direkt akkor készítettem, mikor az első helyen álltam (na jó, néha a másodikon, de lacikoma nem volt a közelemben). Nem mondható, hogy akkor Laci ki lett volna emelkedve - szépen megfogalmazva.
Akkor és ott éppen vállaltam a negatív visszhangot, és azt, hogy bizony a jó helyezésembe kerülhet - és lám, éppen a negyedik helyre csúsztam, hamarosan az ötödikre, stb... Ki tudja hol áll meg?
Tényleg, ki tudja?

A rovatot azért el fogom olvasni, biztos, hogy a hasznomra fog válni, köszi.
süti beállítások módosítása